Machu Picchu en av dom nya sju underverken

Hur ska man kunna beskriva vår resa till Machu Picchu? Inte en våra över 100 bilder kommer att kunna beskriva denna dag. Machu Picchu är helt magnifikt!

Machu Picchu

Dagen började väldigt tidigt, wake up call 05.15, en timme senare var vi på väg till Olltantaytambo och tågstationen. Tåget skulle inte gå förrän 08.00 men dom på hotellet var nog orolig för ännu en strejdag och ville därför ha gott om tid. Tåget var lite försenat men tillslut tog vi oss iväg.

Polisövervakningen var enorm redan i Olltantaytambo, men även på tåget och i Agus Calientes vilket är den lilla staden man tar bussen till Machu Picchu ifrån.

Väl i Agus Calientes tog vi bussen som tog 20-25 min upp till Machu Picchu. Vägen slingrade sig upp för det branta berget (dvs. absolut inget för Tea) och utsikten var helt enorm. Tillslut började vi skymta inkaterasserna och ruinerna upp i berget. Spänningen började stiga. Vi hade ju så höga förhoppninga men samtidigt fanns en rädsla att dom inte skulle kunna införlivas, men det var verkigen inget problem. Som sagt Machu Picchu kan inte beskrivas med ord eller bilder, det måste upplevas. Machu Picchu blev nyligen utsett till ett av dom nya sju underverken vilket Peruanerna verkligen är stolta över.

Machu Picchu

Vår guidade tur där uppe tog ca 2 timmar. Vi var 7 pers + vår guide, men de två äldre damerna fick vi lämna av på ett säkert ställe pga. att klättringen var för svår. Vi fick berättat om inkafolkets uppbyggnad, liv och utplåning. Vi fick även se inkafolket otroliga ingenjörskonst och kunskaper i astronomi. Efter turen gick vi själva upp till en utsiktsplats och tog några “kodak-moment” bilder =) Klättringen var plågsam dvs. branta trappor och på hög höjd. Dock ligger Machu Picchu “bara” på ca 2500m höjd.

Tågresan hem tog lite mer än 3 timmar och det var en intressant tågresa. Efter någon timme när alla började tycka att resan var seg bjöd personalen på modevisning av alpackakläder med häftig musik, alla på tåget kom i bra stämning. Väl tillbaka i Cusco var det sent på kvällen och vi fick en underbar utsikt över den upplysta staden.