Öland

När det blev kväll hade nio personer från Färgelanda Fotoklubb samlats vid det boende som Roger hade bokat åt gruppen på Öland. Gun och jag använde självklart husbilen. Mat och prat blandades med stora förhoppningar inför fredagen som blev den första fotodagen. Lennart J hade tidigare varit på Öland så tillsammans med de förslag som han lämnade och de som Roger fått från Ölands fotoklubb bestämdes några olika platser. Första dagen söderut och andra dagen åt norr.

ffk-oland-9380 ffk-oland-9374

Vi startade på fredagen att fara söder ut på den östra sidan av ön och kom inte många kilometer innan det var dags för den gula fotograferingen. Fortsatte sedan söder ut med sikte på Borgs by med kapell och borg. Vi tog de små vägarna och hittade flera ängar med Sankt Pers Nycklar. Vid en gårdsbutik med eget slakteri inköptes ett par fina bitar biff för kvällen grillning.

ffk-oland-9396 ffk-oland-9411

Ju längre söderut ut vi kom ju mer soldis och dimma mötte oss. Väl framme på sydspetsen var det nästa helt dimmigt. Det hindrade givetvis inte fotografering och det började sakta klarna upp så vid avfärd från Långe Jan och Ottenby såg vi solen igen.

ffk-oland-9448 ffk-oland-9438

Färden ”hemåt” gick över Alvaret och särskilt Vickleby Alvar, där vi läst oss till, att det skulle finnas Adam och Eva. Ytterligare en gårdsbutik fick besök för de korvar som kvällens ”samkväm” skulle kräva.

ffk-oland-9529 ffk-oland-9536

Lördagen gick norrut på västra sidan och ganska snart valdes småvägar så nära kusten som möjligt. Bruddestad var ett gammalt fiskeläge som mötte oss med regn men vi fick några fina bilder och fortsatte till Sandvik för fika med fiskmackor. Färden gick vidare och vi fångade raukar och klitter i våra digitala fångstmaskiner. Mängder av överblommade backsippor men även fröställningar är vackra.

ffk-oland-9590 ffk-oland-9562

Långe Erik blev nästa besök och sedan bar det av mot Trollskogen och vraket  Swik. Härlig vandring i skogen och stor aktivitet vid vraket som blev slutmålet för några medan några sökte de riktiga trollen längst ut på udden.

ffk-oland-9671 ffk-oland-9684

Tillbaka till den fina stugan och alla var nöjda och lite tagna av variationerna i stående, liggande och i bilen och ur bilen. Tack alla för en rolig och ”faktiskt” givande resa.

Rapido

I helgen var det dags för premiärtur med nya husbilen. Tillsammans med Laila och Per-Uno åkte vi till Spikens fiskeläge och åt lunch. Vi fortsatte sedan till Kinnekulle och övernattade i Råbäckshamn.

rabackshamn rapido

Dagen efter for vi vidare på småvägar och hamnade på Torsö, Skräddaretorpets camping, en liten mysig camping. Kylskåpet krånglade så all tid gick åt att felanmäla från en plats där mobiltelefon inte fungerade, så fotograferandet glömdes bort.

sjotorp sjotorp2

Lördagen fortsatte vi på småvägar till Sjötorp. Och sedan vidare utefter Göta kanal till Lyrestad och sedan Norrkvarn. Fikade med Gunilla (kusin till Lennarth) och Roland och vandrade runt lite på olika sevärdheter. Nästa etapp blev till Hajtorp för övernattning.

hajtorp_o hajtorp

Vid ställplatsen fanns fina serviceutrymmen och även en fin grillplats med ved.

elden grillat

Trattisar

Det blev två stora kassar med trattkantareller denna helgen. Det finns nästan hur mycket som helst i skogen. Det skall bli svamsoja.
Och så en liten påse som blir soppa.

Kroatien

Vi har länge planerat att åka tillbaka till Kroatien och Dalmatien. I år var det dags.
Färja från Malmö till Travemünde på natten gav oss hela dagen för resa ner till Kratzmüle i Bayern. Nästa dag genom Österrike, Slovenien där de södra delarna är mycket lummiga och vackra, och sedan in i Kroatien och till ön Krk. Vi övernattar ett par nätter i Njivice.

Sedan for vi vidare söderut över ön Pag som så fantastiskt vacker i sin karghet. Hade tänkt att besöka en camping i Ninska Laguna men den var full så vi for vidare till en liten by, Sukosan, där vi möttes av farbror som undrade om vi sökte en autocamp. Jag har en, följ mig och så åkte han i väg på sin moped. Vi fann en liten men fin camping, helt i vår stil, och fick platsen direkt vid stranden i skuggan av ett stort pinjeträd. Bättre kunde vi inte bo. Dryga 30 grader och fem meter till vattnet, lätt att välja skugga eller strålande sol. Hit skall vi åka igen och stanna länge.

Vi stannade några dagar för besök i de små grannbyarna och även en tur till Krka för att bada bland vattenfallen. Sedan vände vi norrut och kom åter till Krk. Det var varmt så vi beslutade att ta några dagar i Österrike. Väl där och bara +4 i Gerlos Pass (där försvann visionen av en Sound of Music äng att tälta på) och ett ständigt regnande gjorde att vi for vidare genom ett regnigt Tyskland till ett regnigt Danmark. Fort över alla broar och vi var hemma igen efter ett besök hos syster Ann.

Några bilder från resan hittar du bland våra nätalbum.

Barcelona

I veckan har vi varit några dagar i Barcelona. Lennarth skulle tillsammans med Jan-Erik presentera ett paper på en konferens som heter EDU-Learn 2011. Lennarth var på konferens några dagar men vi fick ändå kvällar och en heldag i i Barcelona. En av dagarna ordnade konferensen en rundtur som vi åkte med och fick se alla de berömda turstmålen. Vi så Sagria de familia, hamnen med Clumbusstatyn, Plaza de Catalunia mm
Vår egen dag tog vi oss till Gamla stan, till La Rambla och marknaden La Boquería. Och lite shopping på Desigual.
Vi hade ett fint boende och på kvällarna letade vi reda på så matställen där det var mycket spaniorer och få turister. Mycket tapas blev det!

Björkbladsdryck

Av björkens späda och tidiga löv gjorde vi följande dricka eller saft.

1 kg späda björkblad (ungefär en plastkasse full)
2 l vatten
2 citroner
1/2 påse citronsyra
1 kg socker

Skölj och koka björkbladen i vattnet 5 min under lock.Tag av grytan från spisen och låt bladen dra i 5-10 min. Sila och häll tillbaka vätskan i grytan.
Tillsätt sockret och pressa i saften av citronerna. Låt småkoka i i en kvart. Rör ner citronsyran.
Häll upp på skållade flaskor. Förvara i kylskåp om den ska drickas direkt annars fryses den (häll då upp på plastflaskor) för bättre hållbarhet.

Hemgjord svampsoja

För ett tag sedan gjorde vi egen soja av taggsvamp och trattkantareller. Skriver ner receptet här på bloggen mest för att senare kunna hitta fram det igen.

150 gram salt per kilo svamp varvas och läggs i press under en knapp vecka. Sila av spadet och mät upp.
300 gram socker per liter vätska. Bryn i en stekpanna och späd med spadet, lite i taget, till sockret löst sig. Häll över till en kastrull. Krydda med vitpeppar, en nejlika och lagerblad. Koka en stund och tillsätt 2 dl rödvin per liter spad. Låt reducera under cirka 30 min.
Kyl och sila. Låt stå något dygn för att ev ”fällning” skall ramla till botten. Häll försiktigt över i en ny kastrull och värm innan den slås på flaska.

Friluftsliv

I söndags fick Meja vara med och leva lite friluftsliv. Terese, Patrik, Gun och jag var nere vid Österjön, Sundsbron, och eldade och grillade korv. Patrik passade på att Geocacha lite och Meja var med och hittade en väl gömd cach. Fast hon hade visst somnat på vägen till den. Det är gott att bära runt på en sådan liten prinsessa.

Kräftfiske

Under lördagskvällen var Gun och jag tillsammans med Anders och Marie och fiskade kräftor. Vi hade 8 mjärdar och fick 90 kräftor varav 50 hade rätt storlek. Vi satt vid rastplatsen och hade lite mat och dryck med oss. Det var mysigt !